"De tijd is voorbij gevlogen!" of "Wat had je vandaag een goed publiek!" zijn opmerkingen die ik vaak hoor van opdrachtgevers.
Hoe komt het dat bij de ene lezing de luisteraar op het puntje van zijn stoel zit en bij een andere het publiek onderuit gezakt in slaap wordt gewiegd? Wat is het geheim van een succesvolle keynote? Het spreekt voor zich dat de spreker zelf gepassioneerd moet zijn. Maar, er is meer nodig. Voor mij zijn er drie gouden regels waaraan een lezing moet voldoen:
š” 1. Stem je boodschap af op je publiek. Daarvoor moet je precies weten wat het profiel is van je luisteraars. Een lezing voor wetenschappers vraagt een andere aanpak dan voor leidinggevenden of voor bedienden. Wat is het thema van de bijeenkomst? Wat is de bedoeling en wat wil je de luisteraar meegeven? Ook de locatie kan een invloed hebben op wat je brengt. En wanneer staat je lezing geprogrammeerd?
Opdrachtgevers plannen me graag tussen twee theoretische lezingen om er weer wat vaart in te brengen of als afsluiter om iedereen met een goed gevoel naar huis te sturen. Dat vraagt een andere aanpak dan een ochtendlezing.
Als de timing het toelaat, kom ik trouwens graag een paar uur op voorhand aan om al een lezing mee te volgen. Zo krijg ik ter plaatse nog beter een beeld van de omstandigheden en kan ik al de temperatuur nemen.
Hoe dan ook, pas als je het antwoord op bovenstaande vragen helder hebt, ben je klaar voor stap twee. Maar durf ook eerlijk te zijn met jezelf als je vindt dat het thema buiten je expertise ligt. Help in dat geval de opdrachtgever om een geschikte spreker te vinden.
š” 2. Zorg voor een duidelijke structuur en communiceer die van bij het begin.Ā Elke luisteraar stelt zich de vraag: "What's in it for me?". Je inleiding is ook het juiste moment voor een teaser: hou een belangrijke take-away voor het einde en laat het publiek dit weten.
Herhaal ook regelmatig je keypoints. Remember, it's a key-note!
Tot slot is het belangrijk dat je de kern van je verhaal op het einde nog Ć©Ć©n keer samenvat. Beperk je daarbij tot de essentie. Het is een succes als je publiek drie lessen meeneemt. Dus het is beter die drie punten duidelijk in de schijnwerpers te plaatsen dan het publiek te overladen met informatie.
Als de klant verdieping wil, bied ik mijn workshop rond effectieve communicatie aan. Daarin reik ik de deelnemers een aantal taaltechnieken aan en laat die inoefenen. Zo houd ik de keynote overzichtelijk en kan ik in de workshop de diepte in gaan.
š” 3. Varieer, verras en blijf weg van Powerpoints! Waarom geen Powerpoints? Ik wil geen concurrentie van iets wat meer licht geeft dan ikzelf š Ā En nu weer serieus. We kennen ze allemaal: de sprekers die hun Powerpoint gebruiken als geheugensteuntje of erger nog die alles aflezen van het scherm.
Wanneer kan het dan wel? Als een beeld of een visuele illusie meer zegt dan woorden en als laatste beeld met de take-aways of leessuggesties. Zo neemt de luisteraar met Ć©Ć©n screenshot de belangrijkste info mee naar huis.
Combineer ook verschillende werkvormen. In mijn keynote betrek ik tijdens verschillende experimenten de hele zaal. Door zowel visueel, auditief als kinesthetisch te werken worden verschillende hersenzones geactiveerd en blijft de informatie ook veel beter hangen.
Maak tot slot ook verstandig gebruik vanĀ theatrale elementen. Muziek, variatie in intonatie en stemvolume, pauzes, humor, podiumgebruik, opbouw van spanning en subtiele belichting maken van een lezing een totaal-ervaring voor alle zintuigen. En is het daar niet allemaal om te doen?
Heb je interesse in een boeiende lezing over het onderbewuste brein? Neem dan vrijblijvend contactĀ op voor een verkennend gesprek.
ēčØ