Tarieven voor professionele keynote speakers
Wil je een professionele spreker boeken voor je volgende event maar weet je niet wat de gangbare prijzen zijn? Dan word je met deze blog al een heel stuk wijzer. De tarieven voor een spreker liggen bij ons tussen 1.500 en 15.000 euro maar de meest gangbare prijzen zitten tussen 2.000 en 4.000 euro. Binnen die vork situeer ik me ook met mijn lezing.
Goede sprekers zijn dun gezaaid...
Het is niet iedereen gegeven om een podium te beklimmen en een meeslepende presentatie te geven. Daarenboven moet een goede keynote speaker niet enkel een publiek kunnen enthousiasmeren en motiveren, hij moet ook inhoudelijk een expert zijn in zijn vak. Dit betekent volgens Malcolm Gladwell dat hij minstens 10.000 uren moet hebben geïnvesteerd in zijn kunde en kennis. Als je weet dat een keynote of optreden gemiddeld 45 minuten duurt, dan moet de spreker in kwestie al een aardige trackrecord hebben. Met 3 uur gefocuste oefening per dag komt dit neer op ruim 9 jaar!
Maar dan blijft voor organisatoren en bedrijven die een spreker willen boeken de vraag: "Wat kost een spreker eigenlijk?"
Het bedrag dat je neertelt voor een spreker hangt af van verschillende factoren: ervaring en expertise, bekendheid, vraag en aanbod, de specifieke eisen van het event en de locatie. Laten we de belangrijkste parameters even onder de loep nemen:
1. Ervaring en expertise: dit is natuurlijk een basisvoorwaarde voor een boeiende lezing. Als de spreker in kwestie zijn 10.000 uur nog niet heeft gepresteerd, is de kans reëel dat hij onzeker overkomt en zijn boodschap niet kan overbrengen. Een ervaren spreker draagt bij aan het goede imago van het event en van het bedrijf terwijl een slechte spreker dit juist kan beschadigen.
2. Bekendheid: sprekers die een grote bekendheid genieten kunnen vaak heel hoge gages vragen die soms niet meer in verhouding staan tot de geleverde kwaliteit. Desondanks kan het oppportuun zijn om toch voor een dergelijke, peperdure spreker te kiezen. Organiseer je namelijk een event waarvoor je tickets moet verkopen, dan kan een grote naam op de affiche zeker de meerprijs waard zijn. Geef je een jaarlijks seminarie of congres voor de werknemers of personeelsleden van uw bedrijf, dan hoef je niet persé een grote naam te boeken omdat je toch zeker bent dat er publiek aanwezig is. Dan ben je vaak beter af met een bevlogen spreker die het publiek op een interactieve, humoritische manier weet te boeien. Als de expertise van de spreker dan naadloos aansluit op het thema van het congres of seminarie, dan is succes verzekerd. Dus overweeg je een bekende én dure spreker in te huren, stel je dan de vraag of die voor uw situatie een meerwaarde kan opleveren die in verhouding staat tot de meerkost.
3. Duur en aard van de presentatie: een langere keynote van een uur zal soms meer kosten dan een lezing van 30 minuten hoewel dit niet altijd het geval hoeft te zijn. Vaak is er ook meer voorbereiding nodig om de essentie juist in kortere tijd mee te geven.
4. Vraag en aanbod: hoe hoger de vraag naar de specifieke presentatie of het thema ervan, hoe hoger de marktprijs. Het marktsegment speelt daarbij ook een doorslaggevende rol. Bedrijfsevents, congressen en seminaries hebben vaak veel meer budget dan kleinere, non-profitorganisaties, zorg- en onderwijsinstellingen.
5. Maatwerk: een goede spreker zal zijn lezing telkens aanpassen aan de specifieke doelgroep, het thema van het congres of seminarie en indien nodig ook aan de locatie. Hoe ver de spreker daar in gaat, kan ook een invloed hebben op de uitkoopsom. Zelf werk ik met een vast frame waarvan ik uit ervaring 100% zeker weet dat het werkt. Binnen dat kader behoud ik voldoende ruimte om te variëren en me aan te passen aan het thema en de doelgroep.
6. Aanvullende diensten: sommige sprekers geven ook workshops, trainingen of doen dagvoorzitterschappen. Afhankelijk van de duur kunnen er daarvoor andere tarieven gelden. Zelf combineer ik soms mijn keynote met een workshop rond heldere communicatie. Daarbij leer ik de deelnemers een aantal heel effectieve taaltechnieken die hen laat inoefenen. Wanneer een klant keynote en workshop samen boekt, komt dit aanzienlijk voordeliger uit dan wanneer hij of zij beide apart zou inhuren. Hou er ook rekening mee dat als de spreker zijn eigen technieker meebrengt dat die zijn verloning natuurlijk ook moet worden verrekend.
7. Reis- en verblijfskosten: het is gebruikelijk dat de spreker zijn reiskosten aanrekent. Meestal gebeurt dit per afgelegde kilometer maar sommige sprekers rekenen een forfait. Indien een overnachting nodig is, wordt dit ook voorzien door de organisator.
Hoewel de kosten van het boeken van een spreker variëren, is het belangrijk om te onthouden dat het inhuren van een professionele spreker een investering is in de kwaliteit en impact van het evenement. Een goede spreker kan niet alleen zorgen voor een onvergetelijke ervaring voor het publiek, maar ook bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen van het evenement en het versterken van de reputatie van de organisator. Hierna gaan we nog in op de soorten sprekers zodat u een nog duidelijker beeld krijgt voor u bepaalt welke spreker u wil inhuren.
Categorieën van sprekers
* Beginnende sprekers: deze sprekers zijn vaak bereid voor een fles wijn of een kleine vergoeding tot maximaal 750 euro te komen spreken om op die manier ervaring op te doen en bekendheid te verwerven. Hou er wel rekening mee dat de kwaliteit en betrouwbaarheid soms te wensen over laat. Dus als uw reputatie op het spel staat, gaat u misschien toch beter voor een spreker met iets meer ervaring of kennis van zaken.
* Sprekers die werken als docent, professor of hoogleraar: deze sprekers zijn inhoudelijk meestal heel kundig. Qua presentatieskills kan het echter variëren van uitstekend tot behoorlijk zwak. Deze sprekers zijn niet persé duur omdat ze vaak een hoofdbaan hebben aan een universiteit of hogeschool. Anderen zien het spreken dan weer als hun hoofdactiviteit. De tarieven van deze sprekers liggen tussen 1250 tot 3000 euro, soms hoger bij hele bekende namen.
* Professionele sprekers die nog niet heel bekend zijn: deze sprekers hebben veel ervaring maar kenden nog geen doorbraak. Ze weten hun publiek probleemloos te boeien waardoor ze vaak opnieuw worden geboekt. Ze kwamen nog niet op televisie en soms schreven ze een boek maar nog geen bestseller. De prijzen van deze sprekers liggen tussen 1500 en 3000 euro.
* Professionele sprekers die een zekere bekendheid genieten: deze sprekers zijn experts op hun domein en zijn of waren in die hoedanigheid te zien op televisie maar hebben geen eigen programma of verschijnen niet op heel regelmatige basis op de televisie. Hun ervaring en expertise staan garant voor een kwalitatieve lezing. De gages van deze topsprekers liggen tussen 3000 en 5000 euro.
* Beroemde sprekers: de echt beroemde sprekers komen wekelijks in praatprogramma's of hebben zelf hun eigen televisieprogramma. Denk aan comedians, TV presentatoren, topsporters en veel gevraagde experts. Door hun bekendheid geven ze met hun lezing prestige en een grote zichtbaarheid aan uw evenement. De gages van deze keynote speakers gaan van 5000 tot 15000 euro.
Mijn loopbaan en investeringen als spreker
Om je een idee te geven van het traject van een spreker neem ik je mee op mijn boeiende reis als artiest en spreker. Toen ik in 1994 afstudeerde als Master Toegepaste Taalkunde wist ik dat ik verder wou als artiest. Ik volgde verschillende dans- en circustrainingen, een tweejarige mimeopleiding bij het Sabattini theater, verschillende peperdure masterclasses o.a. bij Marcel Marceau en de in de VS heel bekende illusionist/coach Jeff Mc Bride. Later volgde ik ook een professionele acteeropleiding bij de Ecole de Théâtre de Mouvement Lassaad en zangles bij Ingrid Mank, o.a. zangcoach van Metejoor. Om podiumervaring op te doen en om alles te financieren trad ik ondertussen op als goochelaar op bruiloften en op privé- en bedrijfsfeesten. En dat was hard nodig want in die periode investeerde ik ook massa's geld in goochelboeken, illusies, DVD's, lezingen en internationale congressen om me als goochelaar steeds verder te bekwamen. Intussen raakte ik steeds meer gefascineerd door de psychologische principes achter de illusies en leerde ik hoe je met woorden mensen kan beïnvloeden en illusies kan creëren in de hoofden.
Toen ik voor mijn theatervoorstelling "Silence, Séance!" Luc Apers als coach onder de arm nam, suggereerde die me om me te specialiseren in pickpocketing of zakkenrollen. Het kostte me ongeveer 10 jaar om in dat domein bij de wereldtop te behoren!
Toen ik in 2013 met enkele van de weinige professionele pickpockets verzamelde in de UK, zag ik hypnose van dichtbij en er ontstond een nieuwe passie. Opnieuw investeerde ik financieel en qua tijd heel intensief. Gelukkig ging het leerproces dit keer al een stuk vlotter omdat ik door het zakkenrollen al de durf en de mindset had die nodig was om snel vooruitgang te boeken. Toch was de investering misschien nog zwaarder dan ooit omdat ik besloot een hypnose theatervoorstelling te maken. Dit betekent anderhalf jaar intensief samenwerken met een regisseur en talloze onbetaalde try-outs. Door Covid werd de première uitgesteld en na Covid was ik genoodzaakt zelf een theatertournee te organiseren met alle zorgen en kosten vandien. Gelukkig werd de tournee een succes en kreeg ik de kans met de beste vakmensen te werken. Daardoor kon ik mijn materiaal finetunen en kon ik de basis leggen voor mijn keynote. Door het vele try-outen en spelen kan ik nu bij elke presentatie met zekerheid kwaliteit leveren. En zoals je uit het bovenstaande hebt begrepen, is dat waar publiek en opdrachtgevers enthousiast van worden.
Wil je graag een spreker inhuren?
Ben je intussen overtuigd? Wil je zelf een spreker boeken voor je seminarie of congres? Gelukkig is de volgende stap heel makkelijk. Je kan mij of een andere spreker rechtstreeks mailen of bellen. Ben je nog niet zeker, dan kan je ook een sprekersbureau inschakelen. Ikzelf werk in Nederland samen met Robert De Vries van Quality Bookings. Hij weet precies waar mijn expertise ligt en waarmee ik kan helpen en hij regelt met plezier de praktische kant.
Kommentare